skvattran.blogg.se

Att vara mamma

Publicerad 2013-09-18 13:20:34 i Allmänt,

Ibland kan det kännas övermäktigt att vara mamma. Allt man ska klara av perfekt. Allt börjar med graviditet där alla vet att man ska äta fisk 3 ggr i veckan och mkt vitaminer. Grönsaker och frukt. Sen börjar baletten med rätt bilbarnstol godkänd i alla tester skön för barnet, madrass i spjälsängen, kläder m.m. Allt man vill är ju bara det ofödda barnets  bästa. När barnet har kommit då finns det så många som vill komma med goda råd som "faktiskt" vet för dom har läst eller haft egna barn. 
Allt från amning, leksaker med bäst stimulans för utveckling, smakportioner, hur varmt barnet ska vara klätt och sömn.....
Och fortfarande vill man ju bara barnets bästa. Att känna en sån stark kärlek och nästan känna sig oviss hur man ska lyckas med allt. 
Alla dessa 1-årskalas som har specialgjorda tårtor och fika som om tio leila bakar hade vart framme. Helst sockerfritt, organiskt och ekologiskt. 
Man ska sjunga, vara pedagogisk och hjälpa dom men bara lagomt mkt. Och i allt detta vill man ju inte glömma bort relationen med pappan till barnet. 
Och så kanske man hade nån hobby innan barnet föddes. 
Och sen undrar folk vad man gör hela dagarna. 
Ja jisses då har vi inte ens kommit till trotsålder, tonåren... Att vara en bra vuxen förebild som barnen kan prata med. Sätta lagoma gränser och ha tid för alla. 
Men ändå fast jag visste allt detta innan jag blev gravid hur många krav man skulle ställa på sig själv så ville jag självklart ha barn. 
Man är ju bara en människa och man kan ju bara försöka göra sitt bästa. 

Att vara mamma kan kännas övermäktigt men allra mest känns det fantastiskt. 


Kommentarer

Postat av: Linnea

Publicerad 2013-09-18 18:01:41

Det är klart en börjar tvivla med alla krav utifrån. Jag får prestationsångest och jag har inte ens barn!
Vi ska baka, laga mat, piffa hemma, träna, sminka oss, dricka kaffe på stan med kompisar, umgås med sin älskling, skjutsa/hämta på träningar..... Det är så sjukt!
Jag tycker du verkar klara det fint! :) Men jag förstår att det känns övermäktigt med alla de krav utifrån som råder. För visst påverkas en av det!
Men som du säger- gör en sitt bästa så borde det räcka :)
....och det är okej att tvivla, det gör ju att en är medveten och vill sitt barns bästa inbillar jag mig :)

Svar: Jo om man själv skulle fokusera och bara göra det man själv tycker är viktigt och roligt så skulle nog folk vara lite mindre stressade.
Malin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

Denna blogg får bli min dagbok som ni får läsa om ni vill. Här kommer jag skriva om mitt liv och de innehåller för det mesta: Andreas och Elsa, styrketräning och träning, böcker, familj, släkt, vänner, renovering, natur, viktminskning, bröllop och allt möjligt annat.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela